کد مطلب:141545 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:249

مقدمه ی مؤسسه
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله و سلم لاسیما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین له الفداء

این نوشتار تلاشی است در بیان حالات و روحیات مردان و دلاوران كربلا، با توجه به این كه هنگامی كه بزرگ مرد تاریخ اسلام، حسین بن علی علیهم السلام، از همراهان خود بیعت برداشت و فرمود راه بر شما باز است، آن ها در پاسخ گفتند: «الحمد لله الذی شرفنا بالقتل معك و لو كانت الدنیا باقیة و كنا فیها مخلدین الآثرنا النهوظ معك علی الاقامة فیها؛ [1] .

خدا را سپاس كه این شرافت را به ما نصیب كرد كه در كنار شما به شهادت رسیم و اگر دنیا باقی باشد و ما در جاودان باشیم، قیام با شما را بر ماندن در این دنیا ترجیح می دهیم».

حضرت سیدالشهداء علیه السلام هنگامی كه گفتار با صلابت آنها را كه حاكی از وفا و عشق خالصانه آن رادمردان به حضرتش بود شنید چنین فرمود: «و اما بعد: فانی لا اعلم اصحابا اوفی و لا خیرا من اصحابی، و لا اهل بیت ابر و لا اوصل من اهل بیتی، فجزاكم الله جمیعا عنی خیرا؛ [2] .

من یارانی باوفاتر و بهتر از اصحاب خود نمی شناسم، و اهل بیتی نیكوكارتر و وابسته تر از اهل بیت خویش سراغ ندارم، پس خداوند همه شما را جزای خیر عطا كند».


«نافع» می گوید شب عاشورا هنگامی كه امام وارد خیمه خواهرش زینب شد، من در برابر خیمه در انتظار امام ایستادم تا این كه خود شنیدم زینب علیهم السلام به امام عرض كرد: آیا شما نیات یارانتان را امتحان كرده اید؟ من می ترسم كه در هنگام درگیری این ها شما را به دشمن تسلیم كنند!

در پاسخ، امام فرمود: «به خدا سوگند اینها را امتحان كرده ام آنها مردانی سینه سپر كرده یافتم به گونه ای كه به مرگ زیر چشمی می نگرند و به آن، همچون شیرخواره به سینه مادرش، انس دارند». [3] .

آری، این صفا و وفا كه بر جبین یاران پنجمین معصوم الهی (روحی فداه) نقش بسته، سند عالی و زنده برای نویسنده و خوانندگان این نوشتار است تا بهتر بدانند ایثارگرانی كه در نگاه امام و اهل الله بزرگ آمده اند از چه ویژگیهایی برخوردار بوده و تا كجا به مقام قرب الهی پر كشیده اند. به امید این كه ما نیز راه ارتباط با ولی الله الاعظم (ارواحنا فداه) را یافته، چون آن عزیزان بتوانیم مورد مدح و ستایش ولی خدا واقع شویم و با شایستگی تمام به سر منزل مقصود پر كشیم.

در پایان از همه عزیزانی كه ما را در تدوین این اثر ارزشمند یاری نمودند خصوصا حجج اسلام و المسلمین سلیمانی و رباط جزی تقدیر و تشكر می نمائیم.

والسلام

موسسه فرهنگی و لاء منتظر (عج)

معونت فرهنگی



[1] مقتل الحسين عليه السلام، مقرم، ص 59.

[2] الكامل في التاريخ، ج 2، ص 557؛ تاريخ الامام و الملوك، (310 ه) ج 5، ص 418.

[3] مقتل الحسين مقرم. ص 265.